אינטרנטכלליעסקים ופיננסים

הכללים החשובים לגבי משיכת כספי פיצויים

על פי החוק בישראל, עובד שמפוטר זכאי לפיצויי פיטורין. בנוסף, בעקבות שינוי משמעותי בחוק משנת 2008, שהחיל את סעיף 14 על מרבית מקומות העבודה בארץ, גם מי שהתפטר מיוזמתו מקבל פיצויים. בהתאם רוב המעסיקים מפרישים מדי חודש סכום כסף לקופת התגמולים (קרן פנסיה / ביטוח מנהלים / קופת גמל) עבור פיצויים עתידיים, בהתאם לגובה השכר.

כשאדם מסיים לעבוד עבור מעסיק מסוים, הוא רשאי למשול את כספי הפיצויים. יחד עם זאת ישנן אופציות נוספות וכדאי להכיר את כל האפשרויות.

משיכת כספי פיצויים עם פטור ממס

באופן עקרוני משיכת כספי פיצויים, כמו כל הכנסה כספית, מחויבת במס, אבל ישנה גם אפשרות לקבל פטור ממס על חלק מהסכום. תקרת הפטור היא משכורת העובד כפול מספר שנות העבודה אצל המעסיק האחרון, אבל לא יותר מ-12,420 ₪ לכל שנה. ניתן להגיש בקשה לפקיד שומה להגדיל את התקרה למשכורת וחצי לכל שנה, אבל גם במקרה זה הגבול העליון הוא 12,420 ₪ לשנה.

על משיכת כספים מעבר לתקרה מוטל מס בהתאם למדרגות המס של כל אדם.

רצף קצבה / רצף פיצויים

בנוסף לאפשרות של משיכת כספי פיצויים ישנן עוד 2 חלופות: רצף קצבה ורצף פיצויים.

הפעולה השנייה משאירה את כספי הפיצויים בקופה ומאפשרת להשתמש בהם בסיום תקופת ההעסקה הבאה (מתוך מחשבה שאולי בעתיד שיעור המס יהיה נמוך יותר).

הפעולה הראשונה, רצף קצבה, מעבירה את כספי הפיצויים אל החיסכון הפנסיוני עצמו כך שהם יגדילו את הקצבה החודשית לאחר גיל הפרישה מעבודה. ניתן גם לשלב: למשוך רק את הסכום הפטור ממס, ואת היתרה להעביר לפנסיה (כשיש סיכוי סביר שעליה לא תצטרכו לשלם מס הכנסה).

איך לבחור נכון?

ההחלטה אם לבצע משיכת כספי פיצויים או לשמור אותם לשימוש עתידי מושפעת לא רק מחבות המס הצפויה אלא גם מפרמטרים נוספים. בדיוק כמו משיכת כספי פנסיה השימוש בהווה בכספי הפיצויים מקטין במידה ניכרת את החיסכון הפנסיוני ועלול להוביל למצוקה כלכלית בגיל מבוגר, כשכבר אי אפשר להתפרנס. בהתאם מומלץ לבחון עד כמה הצורך בכסף כעת אכן מהותי, ובכל מקרה להתייעץ גם עם מומחים לחיסכון פנסיוני והתנהלות כלכלית נבונה.

Tags

מאמרים דומים

Back to top button