טכנולוגיה ובידור

אל תסתכלו למעלה: הסיפור שמרסק את תעשיית הקולנוע

אל תסתכלו למעלה – הסרט שיגרום לכם לחשוב פעמיים

אם חשבתם שראיתם הכל בקטגוריית הקומדיות המוטרפות, קחו מספר. “אל תסתכלו למעלה” (Don't Look Up) הוא הסרט שמזעזע, מצחיק ומקורי בדיוק כמו הכוכבים שאליהם הוא מתייחס. עם גישה פרשנית כביכול לסיטואציות בעייתיות, הסרט בוחן את המאבק בין מדע לבין דעת הקהל.

מה קורה כשידע פוגש חוסר עניין?

כשהאסטרונום ד"ר רנדי מיינדי (ליאונרדו דיקפריו) ודוקטור קייט דיביאסקי (ג'ניפר לורנס) מגלים כי חללית של דינוזואר מתקרבת לכדור הארץ, הם משערים שהדרך ללהכין את האנושות לקראת הקץ היא לרוץ ל-Washington. ובכן, לא כל כך מהר. במקום לקבל מענה רציני, הם נתקלים בחוסר עניין חסר תקדים, והם הופכים להיות המומחים שצוחקים עליהם.

מאבק אל מול כלים חזק יותר – עיתונאים ורשתות חברתיות

בטרם יפנו לידיים הנכונות, הם נחשפים לעזרה ולביקורת מעולמות הטכנולוגיה והפנאי.

  • איך היה ריאיון ב”The Daily Rip”? – לאחר שהשדרן המדהים קייל (הצבעוני ארי, מה שאתה רוצה לקרוא לו) פותח את השידור שלו עם דאחקה על מסיבת הכוכבים, חשוב על כמה באמת אכפת לו מהמניע האמיתי.
  • הסלבריטאים בפוליטיקה – אם כן, רגע אמיתי או לא? – בזמן שמדובר בכוכבים כמו מרגו רובי וצ'יליאן מרפי, האם יש להם יותר משעה להתעסק ביכולותיהם או שזה פרוייקט לקרב לקהל רחב?
  • ההפקרות של הטכנולוגיה בעידן שלנו – האם אנחנו באמת מייחסים חשיבות למידע בסוציאל מדיה יותר מהידע שמובא לנו על ידי מדענים?

האם באמת זה מה שזה נראה?

אחת השאלות הגדולות בסרט היא האם הציבור באמת מעניין אותו מידע שעשוי לשנות את פניו. בעידן שבו כל אחד יכול לצייץ או לשדר את דעתו בסיקור חדשותי, הסרט מתמודד עם התופעה בכך שהוא מצליח לשאול את השאלות האמיתיות שצצות.

  • האם יש מקום לדאוג?
  • מהו מקומם של מדענים בעידן של פייק ניוז?

וכך מתפתח מסע של חיפוש אמיתי. השילוב של תסריט מצחיק עם מסרים עמוקים מייצר דינמיקה שעושה חשק לצפות בו שוב ושוב. מה שמחמם את הלב (או צוחק את הקרקע) הוא הצגות השחקנים המדהימות, שמציגים בדרך מצחיקה את נושא הרוחניות לצד מדעיות.

מה כל אחד מאתנו יכול לקחת מהסרט?

אחרי שהראה את הגאווה האנושית לפיתוחי טכנולוגיה, הסרט מגלה לנו כי מי שצריך לבלות את הימים בצפייה בטלוויזיה לא בהכרח מבין כיצד יש לטפל במהות הדברים. כל הנושא הוא על השקר שאנחנו אומרים לעצמנו: “זה לא יקרה לי!”

  • אנחנו חיים בעולם מסוכן – תזכורת היסטורית קטנה משליכה עלינו את כל האבסורד שבני אדם מתנהלים ב'שיטה': משקיפים על מדע ומזניחים אותו.
  • האם התקשורת עוסקת באמת בנושאים שמטרידים אותנו?

איך זה בא לידי ביטוי בצורות שונות?

הסרט לוקח אותנו דרך דיאלוגים וקונספטים שונים שמשאירים לנו שאלות. מה באמת חשוב בעידן חם כשכל כוכב ממשיכה להתרסק?

  • הרעיון של לקחת סיכון בעבודה – האם אנשי המדע עושים עבודת קודש או שהם בעצם על כיסאות מסתובבים?
  • מה זה בעצם השתמשות בחוכמה? היכן היינו אם לא היינו שואלים את השאלות הקשות ביותר?

שאלות נפוצות על הסרט “אל תסתכלו למעלה”

  • מהי המסר המרכזי של הסרט? – המסר המרכזי הוא הצורך להקשיב למדע ולשים לב לאיומים אמיתיים, גם כאשר סובלים משיפוט לא הוגן.
  • איך השחקנים מביאים את הדינמיקה למסך? – כל שחקן משלב את הסגנון הייחודי שלו על מנת להציג דמויות שאנו יכולים להזדהות איתן.
  • האם הומור משחק תפקיד מרכזי? – בהחלט, ההומור משיג את המטרה להשאיר אותנו עם חיוך בעידן קשה.

אז שנשקול את האופציה להביט למעלה – או אולי עדיף להסתכל במראה. כי אולי האמת הארורה היא שאנחנו פשוט מבלים כל כך הרבה זמן בטכנולוגיה עד שעלולות להיות לנו בעיות חמורות בהרבה ממה שחשבנו.

סיכום הסרט – על מה אנחנו מדברים בכלל?

“אל תסתכלו למעלה” הוא לא רק סרט קיץ מבדר – הוא גם מסר מעשי לנו כצופים. אנו לא יכולים להניח את הדברים בצד ולצפות שהמציאות תשתנה מעצמה. כל אחד צריך לקחת אחריות. ואם לא אחרי הצפייה בסרט הזה, אולי פשוט תצטרכו לבדוק את תחזיות השמש שלכם.

אז בפעם הבאה שהכוכבים מתקר

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button