כללי

התמכרות למחשב – יש חיה כזאת?

התמכרות למחשב הכוללת בין השאר התמכרות לאינטרנט, התמכרות לצ'טים, התמכרות לפייסבוק ולרשתות החברתיות האחרות, וכמובן התמכרות למשחקי מחשב, מתאפיינת בדיוק כמו כל התמכרות אחרת בתלות עצמתית ובלתי נשלטת, לעיתים, בהתנהגות אליה האדם התמכר.

אם אחד התסריטים הבאים מוכר לכם, יתכן שאתם או מישהו מקרוביכם סובל מהתמכרות למחשב ועדיין לא אובחן ככזה –

האדם נמצא בכל דקה פנויה ליד המחשב או עם הסמארטפון ביד; גם בזמן הארוחות, באירועים חברתיים, כשהוא ישן, נוהג, אוכל, מתקלח או משתמש בשירותים יהיה לצידו מחשב נייד או טלפון נייד, כדי שלא יחמיץ דבר; הסביבה הקרובה (בני הזוג, בני המשפחה, קולגות) מתלוננת על האדם שאינו קשוב, שתמיד הוא "במחשב", או אפילו יש הטוענים שהוא מכור למחשב; האדם נענה מיידית לכל קריאה או פנייה במחשב או בסמארטפון ואם הוא מנוע מכך יהפוך ללחוץ ועצבני; המחשב או הטלפון הנייד של האדם המכור למחשב הם חפצים שיש לו אליהם זיקה גבוהה במיוחד והוא מטפל בהם באדיקות ובאהבה גדולה ואף קנאי להם ורכושן כלפיהם; המכור יעבור ממסך למסך (מהמחשב ללפטופ לטלוויזיה אל הסמארטפון וחוזר חלילה) ללא מנוחה.

טיפול בהתמכרות למחשבים

לא תמיד קל לאתר ולאבחן את התסמינים שמעידים על קיומה של התמכרות למחשב או למסכים ועל הצורך בגמילה. המכור למחשב, כמו המכורים האחרים לכל דבר שהוא, נוטה למאמץ דפוסי התנהגות מניפולטיביים במיוחד, ואלו מאפשרים לו לנהל את החיים תוך שהוא ממשיך להשתמש במחשב. אולם טיפול גמילה בהתמכרות שכזאת למחשב ייפתור אינספור בעיות אחרות שנלוות להתמכרות ושאולי אפילו לא ידעתם שקשורות זו בזו. מה גם שלדפוסים התמכרותיים נטייה להחמיר עם הזמן, עד כדי גרימת נזק משמעותי לבריאות הנפשית והפיזית של המכור וליכולת התפקוד המאוזנת והנורמטיבית שלו בחיי היומיום, בעבודה ובניהול חיי משפחה תקינים.

בכדי להתמודד עם התמכרות למחשב באופן עמוק ואמיתי שיאפשר להיפטר מהתלות יש לעבור גמילה מהתמכרויות, ולזו מספר רבדים ואפיקים: אישי-נפשי, התנהגותי-חברתי, ולבסוף הרובד הפיזי. גמילה היקפית-הוליסטית תהווה את הפתרון האמיתי לשבירת מעגל הקסם של ההתמכרות למחשב לטווח הארוך. במהלך טיפול גמילה מהתמכרות למחשב אמור המטופל לעבור תהליך אישי לרכישת מיומנויות יומיומיות חדשות, וכן ללמוד לנהל את חייו באופן משביע רצון ומספק גם לאחר השחרור מהתלות במחשב הממכר.

 

Tags

מאמרים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בדקו גם
Close
Back to top button