האם טלפונים בבית הספר משפרים למידה? גלו מחקרים מפתיעים
טלפון נייד בכיתה: האם זה רעיון טוב או רעיון רע בעידן הטכנולוגי?
בואו נדבר על משהו שמעסיק אותנו הרבה: הטלפון הנייד. אתם יודעים, האח הקטן של המחשב, זה שמלווה אותנו לישון, לארוחת בוקר ואפילו לשירותים. אם נחשוב על כך לרגע, כמה מחקרים עוסקים בשאלה אם טלפונים ניידים הם חברים או אויבים של מערכת החינוך? נדמה כי הם כך וכך – כמו הסוכר, מתוקים מאוד, אבל בריאים? עדיף שלא.
כמה מעלות יש לטלפון בבית הספר?
בואו נבין לרגע מה היתרונות של הטלפון הנייד בבית הספר.
- גישה למידע: מחקרים מראים כי טלפון נייד יכול להיות כלי נהדר לחיפוש מידע מהיר במהלך השיעור. במקום להזיע במבחן ידע, פשוט ניתן לגגל הכל!
- שיפור תקשורת: תלמידים יכולים לתקשר אחד עם השני ועם המורים בקלות, גם מחוץ לשעות הלימודים.
- יש אפליקציה להכל: עם המגוון העצום של האפליקציות, ניתן ללמוד גם מתכונים לתחרות בישול וגם פרק על מגנטים בכימיה – הכל בסמרטפון אחד!
ומה עם החיסרון?
כמו בכל מערכת יחסים, גם לטלפון נייד יש צדדים פחות שמחים.
- פיתוי להסחת דעת: כל הודעה, תחביב או משחק יכולים להסיח את הדעת מכל מה שקשור בלימודים.
- בידוד חברתי: במקום לשחק בכיתה עם חברים, התלמידים נשאבים לעולם וירטואלי, או במילים אחרות, מתניידים לפוסט על גבינה צהובה במקום לדבר עם חברים.
- כפל תפקידים: מכשירים טכנולוגיים יכולים להפוך לתחביב במקום כלי למידה, וזה אף עלול לגרום לתלמידים לפתח התנהגויות לא רצויות.
שאלות ותשובות על טלפונים ניידים בבתי ספר
1. מה הם היתרונות של טלפונים ניידים בבתי הספר?
טלפונים ניידים יכולים לשמש ככלי חינוכי, לשפר את הגישה למידע ולתמוך בשיתוף פעולה בין תלמידים ומורים.
2. האם טלפון יכול באמת לשפר את הלמידה?
יכול להיות, אבל רק אם יודעים להשתמש בו נכון – ולא כיחידת משפקים ברשתות חברתיות.
3. מה בכל זאת עושים כדי למנוע הסחות דעת?
כדאי לקבוע כללי שימוש נבונים ולעודד הורדת אפליקציות חינוכיות!
4. האם טלפונים ניידים רק מזיקים לתלמידים?
לא בהכרח, אבל השימוש בהם חייב להיות מבוקר וזהיר.
5. איך טכנולוגיה יכולה לשפר את השיעורים?
Aפלקציות למידה, תוכן רב וחדשנות יכולים להכניס חיים לשיעורים הפשוטים.
כיצד המורים מתמודדים עם הסוגיה הזו?
המורים צריכים לגלות בגרות ולראות את השימוש בטלפונים הניידים באור חיובי. הם יכולים:
- לשלב טכנולוגיה בתוכנית הלימודים: שימוש בטלפונים בשיעורים בתוכניות ופרויקטים מדעיים או יצירתיים.
- להוזיל את הרמות הגבוהות: לעודד את התלמידים לחשוב בצורה ביקורתית על מה שכתוב ברשתות החברתיות – ולא פשוט לקבל את מה שהם רואים כמובן מאליו.
- לגבש כללי שימוש נבונים: להנחות את התלמידים לקבוע כללים לשימוש מובן ובריא.
ו… מה הקצב של החינוך?
בהתחלה היו בגדים נחוצים, ולאחר מכן משחקי חברה בפיזי. היום זה טלפונים והעולם הדיגיטלי. החינוך נמצא במעבר מעניין ממצבים פיזיים לעולמות הווירטואליים. האם הילדים שלנו יהיו נאמנים לחוויות הפיזיות, או שיותר שימושיים בטכנולוגיהמות גם כאשר הםפשוט מתנהלים בעולם חדש?
לסיכום, השילוב של טכנולוגיה בהשכלה הוא לא רק טלפון נייד. זהו עולם חדש, ואנחנו צריכים לאמץ אותו בצורה שאינה פוגעת ביכולות הילדים שלנו. ממש כמו פיצה, זה יכול להיות מהמם אם נדע להשתמש בזה נכון – ואם לא, זה יכול לסיים את הערב בקול רעש (והרס).