כלליתעשייה

כל מה שרציתם לדעת על כיול מכשירי מדידה

מכשירי מדידה שונים משמשים אותנו בחיי היומיום כדי לענות על צרכים בסיסיים וחיוניים, כמו לדעת מה השעה, למדוד אורכים שונים ועוד.

כולנו רוצים להרגיש בנוח להסתמך על מכשיר המדידה שלנו ולדעת שהוא מדויק, לדעת שתוצאותיו מהימנות, מדויקות ואמינות ככל האפשר ולאורך זמן.

מאחר שבכל מכשיר קיימים תהליכי בלאי טבעיים, שום מכשיר מדידה אינו מושלם במאה אחוז. אך בעזרת שגרת כיול נכונה ניתן למקסם את דיוק המכשיר ולמזער את סטייתו, ובכך להגיע לתוצאות המהימנות והמדויקות ביותר שהמכשיר יכול לספק לנו.

אז… מהו בכלל כיול?

כיול של מכשיר הוא למעשה בדיקה בה מודדים את תפקודו של המכשיר. מטרת הבדיקה היא לגלות אם קיימות סטיות כלשהן בין הערכים הנמדדים בבדיקה לבין הערכים שאנו יודעים שהם נכונים.

אם אכן קיימות סטיות כלשהן, בבדיקת הכיול מתקנים אותן עד לכדי תיאום מופתי בין תוצאות המדידה של המכשיר (אשר אמורות לשקף את המציאות) לבין הערכים הנכונים (שאנו יודעים בוודאות כי הם משקפים את המציאות). זאת באמצעות יצירת הלמה בין שתי התוצאות השונות. רק לאחר מכן, ניתן לדעת בוודאות כי המכשיר מדויק.
למעשה, כיול הוא סוג של סנכרון של המכשיר עם המציאות.

בדיקות כיול הן הכרחיות על מנת לשמור על מכשיר מדידה מהימן, איכותי ומדויק. מכשיר מדידה שלא מבצעים בו בדיקות כיול הוא מכשיר מדידה שלא נוכל לסמוך על תוצאותיו.

למה צריך לכייל מכשירי מדידה?

אם לא נכייל את מכשירי המדידה שלנו, עלולות לקרות טעויות מדידה שונות או תוצאות שגויות במדידה. דבר זה כמובן עשוי להוביל לפגיעה בתקני בטיחות שונים או אפילו לפגיעה בחיי אדם. לכן, בלי כל צל של ספק, חייבים לכייל את כל מכשירי המדידה מעת לעת.

כל כמה זמן יש לכייל?

תדירות כיול המכשיר מפורטת בהוראות היצרן, זאת על פי חוק.
חשוב להיות ערים לתאריכיהן של בדיקות הכיול ולשים לב שאתם לא מפספסים אחת. אל תתפשרו. הקפידו באופן מדוקדק וקפדני על עמידה בזמנים.
זאת על מנת להימנע מתקלות במכשיר שעשויות להוביל להשלכות חמורות.

איך לכייל?

דרך פשוטה לביצוע כיול היא להשוות בין תוצאות המדידה שהמכשיר שלכם מראה לבין תוצאות המדידה שמכשירים אחרים תקינים מראים (מכשירים שאתם יודעים בוודאות שערכיהם נכונים). זוהי בדיקה בסיסית ופשוטה, ועל כן מומלץ לבצע אותה בתדירות גבוהה, כדי להיות עם היד על הדופק.

אך בנוסף, עליכם לבצע בדיקת כיול מקצועית ומעמיקה על ידי טכנאי מוסמך. מאחר שיש לנתח לעומק את נתוני בדיקת הכיול ולהכיר מקרוב את המערכת, את סוגי הציוד שלה ואת דרישות התקן, רק טכנאי מומחה ומוסמך, בעל ניסיון רב וידע עשיר בתחום, יהיה בקיא מספיק בשביל לבצע את בדיקת הכיול כהלכה.

מאמרים דומים

Back to top button