איך להניע עסק תקוע?

איך להניע עסק תקוע?

לרוב, עסקים מתחילים את דרכם בהפסדים עד שמתחילה מגמת רווחים מתגברת; מרגע זה ואילך נוטים הרווחים להמשיך במגמת ההתגברות לזמן מה, ובשלב כלשהו – להפסק. במקרים רבים תיתכן ירידה קלה בהכנסות, לאחר שהכיר הציבור את המוצר ונוצר סביבו קהל משתמשים קבוע. עסקים רבים מוצאים את עצמם במצב של תקיעות ושגרה, ומתקשים להגדיל את הרווחים והעסק.

ככל שיכולות להיות דרכים שונות שמובילות לנקודה הזו, במרבית המקרים הדרך איננה דרכו הטבעית של העסק להסגר; במרבית המקרים אפילו ניתן בדיעבד לזהות אורות אזהרה.

למעשה, עסק פעיל תלוי בכיסוי ההוצאות הנחוצות לתפעולו: החל מן העובדים, המכונות והציוד, הוצאות על שיווק ועוד דברים רבים נוספים; היכולת לאמוד את ההוצאות של העסק היא משמעותית, מרגע שהיא גם מבהירה אם יכול העסק לעמוד בהוצאות אלו. בכל אלו, אין כל ספק שהתנאי הבסיסי ביותר לקיומו של עסק הוא ההכנסות מדרישת הלקוחות למוצר.

כל עוד העסק איננו מתחרה במונופול או בחברה שקהל לקוחותיה מהווה את מרבית השוק, יש לו מקום בשוק. מה, אם כן, יכולות להיות הסיבות להיתקעות של העסק? מדוע מפסיק עסק פעיל לתפקד וכיצד ניתן להבחין בתהליך ההידרדרות?

הסיבות להיתקעות

במקרים לא מעטים הסיבות להיתקעות הן פשוטות וברורות לעין: מחסור באחד המשאבים הנחוצים לתפעול העסק, הוא אחת הסיבות הנפוצות לקשיי ההתנעה. מצב בו מתרחב העסק לאחר השקתו והצלחתו, ועוד איננו מוכן להתרחבות בפעילות, מוביל לרוב לתוצאת מחסור במשאבים.

כאשר היזם טובע בהררי ניירת ובירוקרטיה, כך שזמנו אינו מספיק לו לתכנן כיוונים עתידיים לעסק ואפשרויות שונות להגדלת רווחים, נידון העסק לבלימה. כשמודל השיווק איננו בנוי כהלכה, או כאשר הגיע תקציב השיווק עד גבולותיו, עלול זה ליצור קושי בהתפתחות העסק. עובדים לאים ומחוסרי מוטיבציה, ומחסור בעובדים חדשים מוביל להיתקעות מתבקשת של העסק. התגברות הפעילות עלולה למצות גם משאבים מידיים יותר, כגון המקום הפיזי בו עובדים, מחסור בחומרי גלם וכו'. את הסיבה המסוימת הגורמת להיתקעות בעסק שלו, יכול רק היזם בעצמו לאתר.

תנופה נוספת לעסק

בתחילת תהליך תפעולו הקבוע של העסק הדרישה עוד איננה גוברת על אפשרויות ההפקה, לכן לא נוצר מחסור באף תחום. אך מרגע שמגיע העסק לתפקוד שיא ומחייב התרחבות או תחזוקה נאותה, עלולות מגוון מגבלות לצוץ לפני השטח.

לפי אותו ההיגיון, אם מצליח היזם לאתר ולזהות את הגורם למחסור מבעוד מועד או בשלב מוקדם של תהליך ההידרדרות, יכול הוא למנעם. הדבר איננו חייב להיות כרוך בהוצאה נוספת; פעמים רבות ההיתקעות ניתנת לשחרור באמצעות ייעול ופתרונות מעשיים. דרך בחינה קבועה של תפקודו של העסק ניתן לזהות חולשות אפשריות ולטפל בהן במגוון דרכים יצירתיות, ודרך כך למנוע את התפתחותן של סכנות עתידיות. כך, כבעיות קטנות הזוכות לפתרונות מהירים, לא נוצר מחסור גם בזמן היקר של היזם עצמו.

עסק תקוע שרוצה להתניע את דרכו מחדש חייב לבצע פעולות החייאה מסוימות; לשם כך, עליו לבצע מחקר מעמיק של מצבו הנוכחי של העסק, מצבו בחודשים האחרונים, וצפי פעילותו בעתיד. על המחקר לחול על כל התחומים הבסיסיים של העסק: תקציבים, הכנסות, עובדים, מכונות וציוד וכו'. בנוסף, ניתן להיעזר בייעוץ עסקי מקצועי על מנת לזרז את התהליך ולבצע אותו על הצד הטוב והמקצועי ביותר.

תהליך ההתנעה מחדש עוזר ומיטיב, פעמים רבות עד המשבר הבא; במקרים כאלו, למד היזם מניסיונו כיצד עליו לבצע החייאה לעסק שלו. ניתן ללמוד את הנושא בצורה מעמיקה במכללות ומוסדות אקדמיים, ובכך להיכנס מפוקחים לתהליך תפעולו של העסק. לשם תפעול תקין חובה לבדוק את בריאותו של העסק בצורה תקופתית.

מחשבה 1 על “איך להניע עסק תקוע?

כתוב/כתבי תגובה